ايميل ماركتينگ | پنل ايميل ماركتينگ | ارسال ايميل انبوه ايميل ماركتينگ | پنل ايميل ماركتينگ | ارسال ايميل انبوه .

ايميل ماركتينگ | پنل ايميل ماركتينگ | ارسال ايميل انبوه

تاريخچه نتورك ماركتينگ در دنيا و ايران

نتورك ماركتينگ در دنيا :
اولين بار، يك شركت دوچرخه سازي در روسيه از اين ايده استفاده كرد و برنامه‌اي ترتيب داد كه مشتريان با پرداخت ۱۰ روبل بجاي ۵۰ روبل صاحب دوچرخه شوند اگر چهار مشتري ديگر نيز معرفي كنند؛ ولي فروش كمپاني بسرعت به اشباع رفت. در روسيه به آن شركت بهمني و در فرانسه به آن گلولهٔ برفي لقب دادند و صد در صد تقلب و كلاهبرداري تلقي شد. از آن پس، سياستمداران، اقتصاد دانان و جامعه شناسان زيادي بدنبال پيدا كردن راهي بودند كه از اين ايده به نفع همه استفاده كنند.
اولين كمپاني كه بطور رسمي فعاليت بازاريابي چند سطحي را در سال ۱۹۳۰ آغاز كرد، كمپاني ويتامين كاليفرنيا بود كه نام خود را در سال ۱۹۳۹ به نوترالايت تغيير داد و امروزه محصولات خود را از طريق كمپاني اموي به فروش مي‌رساند
اَم‌وِي (به انگليسي: Amway) مخفف (American Way) يك شركت آمريكايي است كه از تكنيك‌هاي بازاريابي شبكه‌اي استفاده مي‌كند و مبادرت به فروش انواع محصولات شامل محصولات سلامتي، زيبايي و لوازم بهداشت در منزل مي‌نمايد. شركت اموِي در سال ۱۹۵۹ توسط ج. ون اندل و ريچارد ديواس راه‌اندازي شد. طبق آمار معتبر در مورد اين كمپاني گزارش فروش ۱۱/۸ ميليارد دلار آمريكا در سال منتهي به ۳۱ دسامبر ۲۰۱۳ (هفتمين سال پياپي رشد شركت) را دادند. خط توليد شركت شامل محصولات بهداشت خانه، محصولات بهداشت فردي، جواهرات، لوازم الكترونيكي، مكمل‌هاي غذايي، تصفيه آب، تهويه هوا، لوازم آرايشي و بيمه است. در سال ۱۹۷۴ طرح اين شركت فعاليت هرمي شناخته شد و از ادامه فعاليت شركت جلوگيري گرديد . AmWay براي رفع اتهام از خودش در مدت ۴سال ميليونها دلار براي هزينه هاي قانوني پرداخت كرد . تا در نهايت در ۱۹۷۹ ، FTC (كميسيون تجارت فدرال) راي داد كه AmWay يك Pyramids نيست ، يعني منافع آن از فروش محصولات حاصل مي شود و در نتيجه FTC ،نتورك ماركتينگ را به عنوان يك سيستم توزيع قانوني و موثر معرفي كرد . اموي با رتبه ۱۱۴ در بين بزرگ‌ترين شركت‌هاي خرده‌فروشي دنيا توسط دلويت در سال ۲۰۰۶ دسته‌بندي شد و با رتبه ۲۵ بين بزرگ‌ترين شركت‌هاي خصوصي در ايالات متحده توسط فوربرز در سال ۲۰۱۲ دسته بندي شد. در حال حاضر اموي در بيش از ۵۰ كشور دنيا نمايندگي و در بيش از ۸۰ كشور دنيا مشتري دارد .
با قانوني شدن نتورك ماركتينگ و در كنار آن پيدايش بستر اينترنت ، نتورك ماركتينگ وارد فازي جديد گرديد و به سرعت در ميان شركت هاي مختلف رواج پيدا كرد و هزاران شركت فعاليت خود را در اين زمينه آغاز كردند .
هم اكنون بيش از ۲ درصد مردم جهان اين تجارت را شغل اصلي خود برگزيده اند .

تاريخچه نتورك در ايران :
اما از همان ابتدا نتورك ماركتينگ به شكل صحيح آن وارد ايران نشد بلكه از اين تجارت نوپا در ايران سوء استفاده هاي زيادي ابتدا گرديد . طرح اوليه شركت هايي كه در ايران شروع به فعاليت كردند بازاريابي شبكه اي نبود بلكه آدم ربايي شبكه اي بود . به اين معنا كه انسانها محصول خاصي را بازاريابي نمي كردند بلكه صرفا پلن هاي درآمد زايي را مي فروختند و اكثر شركت هاي نتورك اصلا محصول واقعي و حقيقي نداشتند.
از سال ۷۹ ( سال ۲۰۰۰ ميلادي) فعاليت شركت گلد كوئست در كشور ايران آغاز گرديد . رفته رفته رشد اين شركت با فريب مردم زياد گرديد . با افزايش رشد اين شركت ، شركت هاي ديگري نيز پا به عرصه نهادند كه نقطه مشترك تمامي آنها فعالت هرمي بود و محصول نقش چنداني در فعاليت هاي آنها نداشت . در واقع در اين شركت ها فقط پلن بود كه فروخته مي شد . هر از چند گاهي سيستم و شركت جديدي در ايران شكل مي گرفت و پول عده زيادي به باد مي رفت . از سال ۸۳ با افزايش شكايت هاي مردمي كه در اين شركت ها متضرر شده بودند دولت شروع به تبليغات منفي و نشان دادن ماهيت واقعي اين شركت ها نمود . پس از آن با برخورد هايي كه بصورت نه چندان قوي با اين شركت ها انجام گرفت ، فعاليت هاي اين شركت ها بصورت محدودتر و مخفي تر ادامه يافت . لازم به ذكر است كه تمامي اين شركت ها در ابتدا ادعاي فعاليت بر اساس نتورك ماركتينگ واقعي و صحيح را مي نمودند اما در ادامه به فعاليت هرمي خود مي پرداختند . در ادامه در سال ۸۶ شركت هايي همچون « سوئيس كش» پا به عرصه گذاشتند كه ديگر عملا كارشان ماني گيم ( بازي با پول ) بود . در اين سيستم ، بستر اينترنت در ايران بسيار به رشدشان كمك كرد . دولت در تمام اين مدت در تلاش براي از بين بردن اين شركت ها بود اما مانند علف هرز با منحل شدن يك شركت ، در كنارش شركت ديگري سر برمي آورد . به مرور دولت متوجه شد كه تنها راه مبارزه با فعاليت هاي هرمي و ماني گيم ، ايجاد يك بستر سالم و قانوني و شرعي براي فعاليت هاي نتورك ماركتينگ واقعي كه محصول محور باشد است . بدين ترتيب اساسنامه اي در اين زمينه تهيه گرديد و به تصويب رسيد . در اين اساسنامه تلاش گرديد تمامي ايرادات اقتصادي ، قانوني و شرعي برطرف گردد تا زمينه ساز نتوركي كاملا سالم در ايران شود . بدين ترتيب وزارت صنعت ، معدن و تجارت اعلام كرد كه تمامي شركت هايي كه تمايل به فعاليت در زمينه نتورك ماركتينگ دارند بايد نسبت به اخذ مجوز اقدام نمايند . از آن زمان تا كنون شركت هايي موفق به اخذ مجوز گرديده اند و در حال فعاليت در اين تجارت هستند .


برچسب: ، ارسال ايميل انبوه رايگان، تاريخچه بازاريابي شبكه اي، تاريخچه نتورك ماركتينگ در ايران، تاريخچه نتورك ماركتينگ در جهان، پنل ايميل ماركتينگ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ شهريور ۱۳۹۶ساعت: ۰۸:۱۳:۴۰ توسط:faezeh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :